گزارش سالیانه دپارتمان خودروهای موتوری ایالت کالیفرنیا نشان می دهد که خودروهای بی نیاز از راننده گوگل نسبت به گذشته به شکل چشمگیری هوشمندتر و در نتیجه امن تر شده اند.
دپارتمان مورد اشاره چند سالی هست که به صورت دوره ایگزارشی تفکیکی را از وضعیت عملکرد تمام خودروهای بدون راننده کمپانی های مختلف -که در حال انجام تست های جاده ای در ایالت کالیفرنیا هستند- منتشر می سازد.
در این گزارش علاوه بر آمارهای مربوط به مسافت های طی شده و دفعات بروز حوادث جاده ای، آماری نیز از دفعاتی که راننده های انسانی مجبور به در دست گرفتن کنترل این وسایل نقلیه هوشمندشده اند را نیز اعلام می کند. بر این اساس خودروهای کمپانیWaymo (به عنوان زیرشاخه اتومبیلهای هوشمندهولدینگ آلفابت) بسیار کمتر از سال قبل به کمک راننده خود نیاز پیدا کرده اند.
همان طور که در نمودار بالا قابل مشاهده است، در سال ۲۰۱۶ اتوموبیل های خودرانWaymo در هر ۵ هزار مایل تنها ۱بار به راننده خود نیازمند شده اند، این در حالی است که در سال ۲۰۱۵ این رقم برابر با ۱۲۵۰ مایل به ازای هر بار نیاز به راننده بوده است. این رکورد در شرایطی به ثبت رسیده که این خودروها در سال گذشته حدود ۵۰ درصد مسافت بیشتری را نسبت به سال قبل از آن طی کرده اند.
«دیمیتری دولگوو» (Dmitri Dolgov) مدیرعامل شاخه خودروهایهوشمند آلفابت، این عملکرد درخشان را حاصل ارتقای همزمان قابلیت های سخت افزاری و نرم افزاری اتومبیلاین شرکت می داند.
بر طبق گفته های او، ضعف نرم افزاری عامل عمده بروز معدودنقص ها و اشتباهاتی بوده است که سیستم خودرانWaymo در حین تست ها با آن مواجه شده است. با این حالهیچ کدام از موارد فوق منجر به بروز تصادف و وارد آوردن خسارات مالی و جانی نشده است.
قرار است اولین ون های مجهز به تکنولوژی اختصاصیWaymo در آینده نزدیک و با همکاری شرکت کرایسلر راهی جاده های مانتین ویوو در کالیفرنیا و فینیکسدر ایالت آریزونا شوند.

کمپانی GM تست های خیابانی خودروی بدون راننده اش را در ایالت میشیگان آغاز کرد
مذاکرات میان هوندا و واحد اتومبیل های خودران آلفابت آغاز شده است
آلفابت هزینه ی ساخت رادار برای خودروهای بدون راننده را 90 درصد کاهش داد
اتومبیل تمام الکتریکی Chevy Bolt به صورت محدود تا پایان 2016 عرضه می شود